Weetjes over Zuid-Afrika - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Eva Bax - WaarBenJij.nu Weetjes over Zuid-Afrika - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Eva Bax - WaarBenJij.nu

Weetjes over Zuid-Afrika

Blijf op de hoogte en volg Eva

20 Juli 2016 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Het leek me leuk om ook nog een stukje te schrijven over zuid-Afrika en hoe het er hier uitziet. Natuurlijk weet ik niet alles, maar toch alvast een beetje.
Laten we beginnen met de omgeving! Ik woon in obs: een buurt van cape town. Dit is een studentenbuurt en overdag heel erg veilig. In de avond kan je hier helaas niet alleen over straat, maar met een groep is het goed te doen. Net iets buiten Obs vind je alleen maar grote wijken met townships. In Thailand dacht ik al dat het heftig was, maar dat was niks vergeleken hier. Hier ziet het eruit zoals de plaatjes op internet. Ontzettend, maar dan ook echt ontzettend veel huizen op een kleine plek. Overal ligt afval en de kinderen spelen op de vuilnisbelt waar ze ook gewoon naar de wc gaan. Als we dus naar ons project rijden, kom je alleen maar townships tegen. De foto is van internet, maar dit is precies één van de wijken waar we langsrijden. Maar wat vooral het verschil is met Thailand is dat hier echt de wijken uit honderden huizen bestaan en er 10 wijken zijn. Het is moeilijk uit te leggen, but it is like movies.

Ze betalen hier met Afrikaanse Rand. 1 euro is ongeveer 15,8 rand. En het eten in de supermarkt enzo is aardig goedkoop.

De lokale taal hier is Xhosa. De eerste paar keer toen ik de kids onderling hoorde praten, zaten er de hele tijd klikken in. Ik dacht eigenlijk dat het voor de grap was ofzo, maar het hoort bij de taal. Je zegt ook niet Xhosa, maar x-klik hosa! Het is echt heel erg moeilijk in die dingen te combineren, maar ik kan al een paar belangrijke woorden Xhosa. Echt een aanrader is om op YouTube: how to learn Xhosa or something like Xhosa in te typen! Dan hoor je mensen Xhosa praten en snap je precies wat ik bedoel met de klikken.
Verder praten de kids aardig Engels! De oudere een stuk beter, maar zeker niet vloeiend. Het is hier echt hun tweede taal, want Xhosa is de moedertaal!

Dit is denk ik wel het belangrijkste, maar als jullie nog dingen willen weten: zeg het even! Hahaha

  • 20 Juli 2016 - 21:35

    Mama:

    Leuk om te lezen!! En erg leuk om YouTube filmpje te bekijken. Ik heb het al geprobeerd, zal het gaan oefenen. Kan jij het al een beetje??

  • 20 Juli 2016 - 22:29

    Tante Gerrie:

    Het zal een hele beleving zijn al je dit allemaal ziet

  • 22 Juli 2016 - 00:07

    Opa En Oma Bax:

    Ook wij vonden de townships afschuwelijk.In werkelijkheid vele malen erger dan op de foto.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Vrijwilligers werk in Zuid Afrika

Recente Reisverslagen:

19 Augustus 2016

Day 6 & verder

12 Augustus 2016

Day 5

12 Augustus 2016

Gardentour (day 3&4)

12 Augustus 2016

Gardentour (day 3&4)

09 Augustus 2016

Garden Tour (day 1&2)
Eva

Actief sinds 12 Juli 2016
Verslag gelezen: 575
Totaal aantal bezoekers 8121

Voorgaande reizen:

17 Juli 2016 - 16 Augustus 2016

Vrijwilligers werk in Zuid Afrika

Landen bezocht: