GABA project - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Eva Bax - WaarBenJij.nu GABA project - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Eva Bax - WaarBenJij.nu

GABA project

Blijf op de hoogte en volg Eva

19 Juli 2016 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Vanmorgen werden we rond 7:30 wakker gemaakt. De "nieuwkomers" mochten nog even blijven liggen, want die hadden in de ochtend geen project.
Na het ontbijt kregen we een introductie over het land en de projecten en ook een kleine "city tour" (gewoon de winkels rond het vrijwilligershuis).
Tijdens de lunch gingen we even ons middagproject voorbereiden. In de middag ga ik naar een naschoolse opvang voor kinderen van 4-15. Het project heet GABA and it stands for: Granny's Against Poverty and AIDS. In het begin kregen we een rondleiding en daarna gingen we beginnen met de warming-up. Dit zijn allemaal kleine spelletjes en dansjes met de hele groep samen. Dit hebben we ongeveer een uur gedaan en toen gingen de kids lunchen. Het leuke is is dat de basis van dit project ligt bij de granny's. Deze zijn eigenlijk de opvangouders die koken, maar vooral ook heel veel dingen maken met kralen en wol, want de kids vermaken is onze taak. Na de lunch werd de groep in drie verschillende grades gesplitst. Grade one: the youngest, grade two and three and grade 4. Ik ging vandaag met nog 3 vrijwilligers aan de slag met grade 2+3. Het was de bedoeling om chair dancing te doen, maar de speaker deed het niet, dus moesten we het plan omgooien. Uiteindelijk gingen we kleurplaten inkleuren. De kinderen die bij die opvang zijn, hebben allemaal dingen meegemaakt, bijvoorbeeld abuse. Maar het leuke is dat ze aan het begin al bij het hek staan te zwaaien en ze de hele tijd knuffels willen en je hand vasthouden. Aan het eind staan ze je uit te zwaaien en zeggen: please, stay here!
Tijdens het tekenen moet je ze wel stimuleren omdat ze anders gaan kloten. Samen een kleurplaat maken of vragen naar een kleur helpt hier heel erg goed tegen.
Toen we weer thuis waren gingen we even geld pinnen en naar de spar om wat lekkers te kopen. Toen avondeten en we kregen vegetable pie met kip en bladerdeeg. Toen kregen we een praatje over het weekend en wat allemaal te doen. We hebben besloten om zaterdag naar Robin island te gaan en zondag naar de table mountain, want deze twee dingen zitten helaas niet in de tour. Ook willen we nog naar kaap de goede hoop, maar dat komt een ander weekend.
Heb net even lekker gedoucht en straks gaan we nog een spel spelen.
We hebben trouwens heel erg leuk contact met een Mexicaans meisje en een Amerikaans meisje (en dan nog twee Nederlanders). Met deze groep gaan we ook het weekend op stap.

• 19 Juli 2016 - 22:17

Joop:

Leuk om je berichten te lezen.
    Heel veel plezier en succes verder!
    Ome Joop.

• 20 Juli 2016 - 10:01

Mama:

Ha Eef, wat klinkt het allemaal leuk en goed. Ik zou zo graag even om een hoekje willen kijken hoe het daar is en hoe alles er uit ziet, maar gelukkig schrijf jij uitgebreid wat je doet en kunnen we zo lekker mee genieten. Leuk dat je het weekend al op pad gaat, vooral zoveel mogelijk proberen te zien en doen. Geniet er volop van en maak er iets moois van.
    Dikke kus, mama

• 20 Juli 2016 - 12:24

Tante Carla (Gouda):

Dag Eva,
    Was best een beetje spannend maar je schrijft enthousiast. Ik, lees wij gaan je helemaal volgen. Een mooi project in een prachtig land. Ga er van genieten en probeer ook zoveel mogelijk te zien van het land.

Een lieve groet,
    Tante Carla (Gouda)

• 20 Juli 2016 - 19:23

Opa Rien:

hoi Eva, fijn dat het nu al zo goed gaat. Wij hebben van je ouders begrepen dat de start een beetje moeilijk en spannend was. Toen je in het vliegtuig stapte, wist je niet zeker dat je in Kaapstad verwacht werd. maar dat is allemaal goed gekomen. bij ons is het wel wat stilletjes. We missen je nu al. Omdat we niks beters te doen hebben, gaan we maar naar de Maarseveenseplassen om te zwemmen. zo komen we de tijd wel door.

Hartelijke groeten en succes toegewenst,