Eerste kennismaking - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Eva Bax - WaarBenJij.nu Eerste kennismaking - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Eva Bax - WaarBenJij.nu

Eerste kennismaking

Blijf op de hoogte en volg Eva

18 Juli 2016 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Vannacht heerlijk geslapen en om 7:30 ontbeten. De mensen daar waren echt heel erg vriendelijk en gingen de hele tijd een gesprek aan. Het was een gigantisch ontbijtbuffet waar je bijvoorbeeld zelf smoothies kon laten maken. Na het ontbijt even alles in m'n tas gedaan en toen in de lobby gewacht tot mijn taxi kwam. Het was een hele aardige vrouw die ons naar het vrijwilligershuis bracht. Daar even een rondleiding door het huis gehad en toen kwamen alle andere vrijwilligers terug van hun project. Het waren allemaal Amerikanen of Engelse (gelukkig kwamen later nog twee Nederlanders). Het huis bestaat uit veel slaapkamers (meestal 4 pers), een vrouwen badkamer (met twee wc's en twee douches), een mannen badkamer, keuken, livingroom en een tuin. In het huis werken twee mensen die het schoon houden, eten koken en de was doen. Als lunch kregen we zelfgemaakte dikke patat met sla en brood. Daarna ging ik even met mijn groep kijken bij het project. Dit is een opvang voor kinderen die overdag naar school gaan, maar in de middag niks te doen hebben, waardoor ze vaak de straat op gaan en zo bij verschillende bendes gaan horen. Het is een opvang van 6 tot ongeveer 15 jaar. In het begin hebben we even met de kleine kids gespeeld en het is zoo leuk om te zien dat ze echt op je aan het wachten zijn. Als je het gebouw binnen komt, komen er kinderen naar je toe voor knuffels en om spelletjes te spelen. Dit keer gingen we iets knutselen met de groep van 12-15. Omdat het vandaag national Mandela day is hier in zuid-Afrika hebben we t-shirts gemaakt van papier die de kids konden versieren. Op de achterkant moesten ze één van de 5 quotes van Mandela schrijven. Het verbaast me hoe goed en netjes de kids hier kunnen schrijven. We moesten na een uur alweer weg, omdat de taxi er stond. Toen zijn we naar het huis gebracht (ongeveer 15 min rijden) en daar even lekker gezeten. Als avondeten kregen we een soort ovenschotel met bruine bonen en aardappelpuree (was best lekker). Morgen mogen de nieuwe mensen uitslapen omdat we een rondleiding krijgen en dan in de middag gaan we naar het project. Er is nog een Nederlands meisje die ook dezelfde week de Tour gaat doen dus dat is leuk. Straks even lekker douchen en misschien iets van een spel doen, maar ook vroeg naar bed.

• 18 Juli 2016 - 20:12

Astrid:

Hee mama Eef! Wat goed om te lezen, lekker bijgeslapen op je vlucht?! Geniet ervan en ik lees lekker mee! Liefs van A naar Beter.